دستورالعمل اجرایی نحوة  انجام  معاملات در بورس اوراق بهادار تهران 

 

 

 

این دستورالعمل در اجـرا ي مـواد  4، 5، 6، 8، 13، 15، 16، 18، 22، 23، 24 و 26 آئـین نامـۀ

معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران (مصوب شوراي عالی بورس و اوراق بهادار) در 18 فصـل،123 ماده و 34 تبصره در تاریخ 13/9/1389 به تصویب هیأت مـدیر ة سـازمان بـورس و اوراق بهـاداررسید. 

 

  فصل اول: تعاریف و اصطلاحات   

مادة 1: اصطلاحات و واژه هایی که در ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسـلام ی ایـ ران مصـوبآذرماه 1384مجلس شوراي  اسلامی و آئین نامۀ معاملات در شرکت بورس اوراق بهـادار تهـران تعریـفشده اند، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته اند. واژه هاي دیگر داراي معانی زیر می باشند: 

  1. بازار عادي:یکی از بازارهاي سامانۀ معاملات است کـه در آن معـاملات عـادي اوراق بهـاداربراساس مقررات مربوط، انجام می شود.
  2. بازار معاملات عمده:یکی از بازارهاي سامانۀ معاملات است که در آن معـاملات عمـده اوراقبهادار براساس مقررات مربوط، انجام می شود.
  3. بورس:بورس اوراق بهادار تهران (شرکت سهامی عام) است.
  4. توقف نماد:جلوگیري از انجام معاملۀ یک ورقۀ بهادار براي مدت محدود است.
  5. تعلیق نماد: جلوگیري از انجام معاملۀ یک ورقۀ بهادار تا رفع دلایل تعلیق است.
  6. حجم سفارش: تعداد ورقۀ بهاداري است که در قالب یـک سـفارش، وارد سـامانۀ معـاملاتیمی شود.

     

  7. حراج پیوسته: شیوه اي است که براساس آن، به محض تطبیق قیمتسفارش هاي وارد شده به سامانۀ معاملاتی، معامله انجام می شود.
  8. حراج ناپیوسته (Auction): شیوه اي است که براساس آن، پس از ورود سفارش ها به سامانۀ معاملات، معامله براساس قیمت نظري گشایش (TOP) انجام می شود.
  9. دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت:دامنۀ نوسان قیمت اوراق بهادار قابل معامله در بورس اسـت کـهنسبت به قیمت مرجع تعیین می شود و ورود سـفارش هـا در هـر روز صـرفاً در ایـن دامنـۀقیمت، مجاز است.
  10. دستورالعمل پذیرش: دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران مصـوبهیأت مدیرة سازمان است.
  11. سفارش متوقـف (Stop Order): سـفار ش غیرفعـالی اسـت کـه فعـال شـدن آن در مـوردسفارش هاي خرید، زمانی است که قیمت آخرین معاملۀ بازار با قیمت تعیین شـده توسـطمشتري مساوي یا از آن بیشتر شود و در مورد سفارش هاي فروش ، زمانی است کـه قیمـتآخرین معاملۀ بازار با قیمت تعیین شده توسط مشتري مساوي یا از آن کمتر شود.
  12. سهام پایه:عبارت از مجموع تعداد سهام ثبت شده ناشر پذیرفته شـده در بـورس اسـت. در محاسبه تعداد سهام پایه، سهام جدیدي که در مرحلۀ پذیره نویسـی یـا ثبـت قـانونی قـراردارند نیز لحاظ می شوند.
  13. سود (زیان) قابل اعمـال :سـود(زیـان ) خـالص پـس از کسـر مـازاد درآمـدهاي متفرقـه بـرهزینه هاي متفرقه است. در صورتی که مازاد درآمد (هزینه) هاي متفرقه معادل یا بیشـتر از20 درصد سود (زیان) خالص باشد، تغییرات آن در 20 درصد ضرب و به سود (زیان) قابـلاعمال اضافه می شود.
  14. شرکت سپرده گذاري مرکزي:شـرکت سـپرده گـذاري مرکـزي اوراق بهـادار و تسـویۀ وجـوه

    (سهامی عام) است.

  15. قیمت پایه:قیمت مشخص و بدون قید و شرطی است که توسط فروشنده براي عرضۀ سهام در معاملات عمده تعیین و از طریق کارگزار فروشنده بـه بـورس اعـلام مـ یشـود و مبنـايرقابت در معاملات عمده می باشد.

     

  16. قیمت مرجع:قیمت پایانی سهم یا قیمت تعدیل شدة پایانی در روز معـاملاتی قبـل، حسـبمورد است که توسط بورس محاسبه می شود.
  17. قیمت تعدیل شدة پایانی:قیمتی است که پس از اعمال اثر تغییرات سرمایه و یا تقسیم سود نقدي در قیمت پایانی محاسبه می شود.
  18. قیمت نظري گشایش (TOP):قیمتی است که در مرحلۀ گشایش، براساس سفارش هاي ثبت شده با استفاده از سـازوکار حـراج، توسـط سـامانۀ معـاملاتی محاسـبه و معـاملات مرحلـۀگشایش با آن قیمت انجام می شود.
  19. معاملۀ عمده: معامله اي است که تعداد سهام یا حق تقدم قابل معامله در آن در شرکت هـاییکه سهام پایۀ آنها بیش از سه میلیارد عدد است، بزرگتر یا مساوي یک درصد سـهام پایـه ودر شرکت هایی که سهام پایۀ آنها کمتر یا مساوي سه میلیارد عدد است، بزرگتر یا مسـاوي5 درصد باشد.
  20. معاملات عمدة شرایطی: معاملۀ عمده اي اسـت کـه تسـویۀ وجـوه آن بـا شـرایط اعلامـی دراطلاعیۀ عرضه عمده براساس ضوابط مندرج در این دستورالعمل و مقـررات مربوطـه انجـاممی شود.
  21. مقررات: تمام مصوباتی است که توسط مراجع ذیصـلاح از جملـه مجلـس شـوراي اسـلامی،هیأت وزیران، شورا، سازمان و امثال آن در چارچوب اختیـارات آنهـا وضـع شـده و بـورس ، کارگزار، مشتریان و سایر اشخاص ذیربط موظف به رعایت آنها هستند.
  22. ناشر پذیرفته شده: ناشري است که اوراق بهادار آن در بورس پذیرفته شده است.
  23. واحد پایۀ سفارش LOT)):تعداد مشخصی از اوراق بهادار است که حجم سـفارشوارده بـهسامانۀ معاملاتی باید مضرب صحیحی از آن باشد.

 

  فصل دوم: ضوابط کلی انجام معاملات اوراق بهادار   

مادة 2: معاملات اوراق بهادار، طی یک جلسۀ معاملاتی در روزهاي شنبه تا چهارشـنبه هـر هفتـه بـهاستثناي ایام تعطیل رسمی از ساعت 9 صبح تا 12 انجام می شود. تمامی روزهایی که جلسۀ معاملاتی در آن برگزار می شود، روز کاري محسوب می گردند. 

تبصره:       هیأت مدیرة بورس میتواند زمان و تعداد جلسه هـاي معـاملاتی را در صـورتی کـهامکانات فنی و شرایط تسویه مهیا باشد، تغییر دهد. 

مادة 3: مدیر عامل بورس می تواند ساعات شروع و خاتمه و طول جلسۀ معـاملاتی را در صـورت بـروزاشکالات فنی در سامانه معاملاتی تغییر دهد. این تغییرات باید بلافاصله و به نحـو مقتضـی بـه اطـلاععموم برسد. بورس باید مستندات مربوط به اشکالات فنی سامانه معاملاتی را در سوابق خود نگهـداريو حسب درخواست سازمان، آن را ارایه نماید. 

مادة 4: معاملات دو طرفه و معاملات با اقرباء تابع ضوابط کلی انجام معاملات اوراق بهادار خواهد بود. 

مادة 5: معاملات اشخاص خارجی با رعایت مقررات مندرج در آئـین نامـ ۀ سـرمایه گـذاري خـارجی دربورس ها و بازارهاي خـارج  از بـورس مصـوب 29/01/89 هیـأت وزیـران، اصـلاحات بعـدي آن و سـایرمقررات مربوط صورت می پذیرد. 

 

  فصل سوم: مراحل انجام معامله 

مادة 6: معاملات اوراق بهادار بر مبناي واحد پول رسمی جمهوري اسلامی ایران انجام می شود.  هیأت مدیرة بورس می تواند واحد پول دیگري را نیز با هماهنگی سازمان تعیین کند. 

مادة 7: معاملات اوراق بهادار از طریق سامانۀ معاملات و توسط کارگزاران عضو بورس انجام می شود. 

مادة 8: نماد معاملاتی، به تفکیک اوراق بهادار و بازارهاي تعریـف شـده در سـامانۀ معـاملاتی توسـطبورس تعیین می شود. 

مادة 9: معاملات اوراق بهادار در یکی از بازارهاي بورس انجام خواهد شد. مراحـل انجـام معـاملات بـهشرح زیر است: 

  1. پی شگشایش:این مرحله 30 دقیقه قبل از شروع معـاملات اسـت کـه در آن امکـانورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد لیکن معامله اي انجام نمی شود؛
  2. مرحلۀ گشایش: این مرحله بلافاصله پـس از مرحلـۀ پـیش گشـایشاسـت و در آن،سفارش هاي موجود در سامانۀ معاملات براساس سازوکار حراج ناپیوسته و در دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت، انجام می شود؛
  3. مرحلۀ حراج پیوسته: ایـن مرحلـ ه پـس از انجـام مرحلـۀ گشـایششـروع و در آن معاملات براساس حراج پیوسته انجام می شود؛
  4. مرحلۀ حراج ناپیوسته پایانی: ایـن مرحلـه بلافاصـله پـس از خاتمـۀ مرحلـۀ حـراجپیوسته و 15 دقیقه قبل از مرحلۀ معاملات پایانی شروع و به مدت 15 دقیقه ادامه می یابد. طی این مرحله امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش توسط کارگزاران وجود دارد لیکن معامله اي انجام نمی شود. در پایان این مرحلـه سـفارش هـاي موجـود درسامانۀ معاملات براساس سازوکار حراج ناپیوسته و در دامنۀ نوسـان روزانـۀ قیمـتاجرا می شود؛
  5. مرحلۀ معاملات پایانی:15 دقیقۀ پایـانی جلسـۀ معـاملاتی اسـت کـه طـی آن ورودسفارش و انجام معامله با قیمت پایانی امکان پذیر است.

تبصرة 1:  معاملات بورس در هر جلسۀ معاملاتی حداقل شامل مراحل 1 تا 3 فوق می باشد. استفاده از مراحل 4 و 5 با تصویب هیأت مدیرة بـورس و سـهروز کاري پس از اطلاع رسانی به عموم امکان پذیر است. 

تبصرة 2هیأت مدیرة بورس می تواند زمـانی خـارج از جلسـۀ معـاملاتی را بـرايورود، تغییر یا حذف سفارش ها تعیین نماید. 

 

  فصل چهارم: انواع سفارش ها    

مادة 10: سفارش هاي وارد شده به سامانۀ معاملات، حداقل باید حاوي موارد زیر باشد: 

  1. نماد معاملاتی؛
  2. تعیین خرید یا فروش؛
  3. نوع سفارش؛
  4. حجم سفارش؛
  5. شرایط قیمتی؛
  6. کد معاملاتی؛
  7. اعتبار زمانی سفارش.

    مادة 11: انواع سفارش ها در سامانه معاملاتی به شرح زیر است: 

    1. سفارش محدود (Limit order):سفارش خرید یا فروشی است که در قیمت تعیین شده توسط مشتري، یا بهتر از آن انجام می شود؛
    2. سفارش با قیمت باز (Market order):سفارشی است که بدون تعیـین قیمـتوارد سامانۀ معاملاتی شده و با قیمت بهترین سفارش طـرف مقابـل اجـرا مـی شـود . در صورت اجرا نشدن بخشی از سفارش، باقیمانده به صورت یک سفارش با قیمـت بـازدر سامانه باقی خواهد ماند؛
    3. سفارش باز- محدود (Market to limit order): سفارشی است که فقط در مرحله حراج پیوسته می تواند وارد سامانۀ معاملاتی شود. این سفارش بدون تعیـین قیمـتوارد سامانۀ معاملاتی شده و با قیمت بهترین سفارش طرف مقابل اجرا می شـود . در صورت اجرا نشدن بخشی از سفارش، باقیمانده به صورت یک سـفارش محـدود بـهقیمت آخرین معامله انجام شده در سیستم باقی می ماند؛
    4. سفارش به قیمت گشایش (Market on opening order):سفارشی است که فقط در مرحلۀ پیش گشایش می تواند وارد سامانۀ معـاملات شـود. ایـن سـفارش بـدونتعیین قیمت وارد سامانۀ معاملاتی شده و در مرحلـۀ گشـایش بـا قیمـ�� گشـایشمعامله خواهد شد. در صورت اجرا نشدن بخشی از سفارش، باقیمانده به صورت یک سفارش محدود با قیمت گشایش در سیستم باقی می ماند؛
    5. سفارش متوقف به باز (Stop loss order): سفارش متوقفی است کـه پـس از فعـالشدن، به سفارش با قیمت باز تبدیل می شود؛
    6. سفارش متوقف به محدود (stop limit order): سفارش متوقفی اسـت کـه پـس ازفعال شدن به سفارش محدود با قیمتی که از قبل در سفارش مشخص شده اسـت ، تبدیل می شود.

مادة 12: سفارش ها به لحاظ نحوة اجرا به شرح زیر می باشند: 

  1. اجراي دو طرفۀ سفارش (Cross order): سفارشی است که با استفاده از آن، کـارگزارمی تواند اقدام به ورود همزمان سفارش خرید و فروش با حجم و قیمت یکسان نموده و معامله نماید. قیمت وارده به سامانۀ معاملاتی باید بیشتر یا مساوي قیمـت بهتـرینسفارش خرید ثبت شده در سامانۀمعاملاتی و کمتر یا مساوي قیمت بهترین سفارش فروش ثبت شده در سامانۀ معاملاتی باشد. این سفارش فقط در مرحلۀ حراج پیوسته می تواند وارد سامانۀ معاملات شده و اجرا شود؛
  2. سفارش دوبخشی (Iceberg order):سفارش خرید یـافروشـ ی اسـت کـه داراي دو بخش پنهان و آشکار است. بخش آشکار سفارش در صف خرید یا فروش قرار گرفته و قابل رویت می باشد و بخش پنهان آن به صورت غیرفعال است. حجم قسمت آشکار و پنهان سفارش توسط کارگزار تعیین می شود. در صورتی که کل بخش آشکار سـفارشمعامله شود، به میزان حجم قسمت آشکار، سفارش پنهان فعال شده و در نوبـتقـرارمی گیرد. حداقلکـل سـفارش و حـداقل حجـم قسـمت آشـکار در سـفارش هـا ي دو بخشی، توسط بورس تعیین می شود؛
  3. سفارش انجام و ابطال (fill & kill):سفارش محدودي است که بلافاصله پـس از ورودباید اجرا شود و در صورت عدم ااجر ي تمام یا بخشی از آن، مقدار باقیمانده به صورت خودکار از سامانه حذف خواهد شد. امکان ورود این سفارش در مرحلۀ پیش گشـا یش وجود ندارد؛
  4. سفارش همه یا هیچ (All or Non): سفارش محدودي است که اجـرا ي آن منـوط بـهمعامله کل سفارش است. در صورت عدم امکان معاملۀ کل سـفارش بلافا صـله بعـد ازورود، سفارش به صورت خودکار از سامانه حذف می شود. امکان ورود این سـفارش درمرحله پیش گشایش وجود ندارد.

مادة 13: اعتبار زمانی سفارش ها به شرح ذیل می باشد: 

  1. سفارش روز (Day):سفارشی اسـت کـه اعتبـار آن در پایـ ان روز معـاملات ی بـه اتمـاممی رسد و به صورت خودکار از سامانۀ معاملات حذف می شود؛
  2. سفارش جلسـه (Session):سفارشـ ی اسـت کـه اعتبـار آن در پایـ ان جلسـه رسـمیمعاملاتی به اتمام می رسد و به صورت خودکار از سامانه معاملاتی حذف می شود؛3.سفارش بدون محدودیت زمانی (Good Till Cancel):این سفارش تا زمانی که توسط کارگزار حذف نشود در سامانه معاملاتی باقی مانده و معتبر می باشد؛
  1. سفارش مد تدار (Good Till Date): سفارشی است که اعتبار آن در پایـان تـاریخیکه در زمان ورود سفارش مشخص شده بـه اتمـام مـی رسـدو پـس از آن بـه صـورتخودکار از سامانۀ معاملات حذف می شود؛
  2. سفارش زمانی (Sliding Validity):کارگزار در زمـان ورود سـفارش، تعـداد روزهـايمشخصی (T) را جهت اعتبار سفارش مشخص می کند. این سـفارش تـا تـاریخی کـهمعادل تاریخ ورود سفارش به علاوة تعداد روزهاي تعیین شده (T) است، معتبر بـودهو پس از آن به صورت خودکار از سامانۀ معاملات حذف می شود.

مادة 14: اولویت سفارش ها در سامانۀ معاملات بر حسب نوع سفارش، به ترتیب به شرح زیر می باشد: 

الف) سفارش با قیمت باز و باز محدود؛  ب) سفارش به قیمت گشایش؛  ج) سفارش محدود. 

 

  فصل پنجم: توقف نماد معاملاتی     

مادة 15: نماد معاملاتی اوراق بهادار پذیرش شده در بورس در موارد زیر توسط بورس متوقف می شود: 

  1. یک روز کاري قبل از برگزاري مجامع عمومی صاحبان سهام براسـاس اطلاعیـۀ دعـوتبه مجمع منتشره توسط سازمان؛
  2. یـک روز کـاري قبـل از برگـزاري جلسـۀ هیـأت مـدیرة ناشـر پذیرفتـه شـده جهـت تصمیم گیري در خصوص تغییر سرمایه براساس اطلاعیۀ منتشره توسط سازمان؛
  3. یک روز کاري قبل از سررسـید پرداخـت سـود علـی الحسـاب اوراق بهـادار در صـورتتقاضاي ناشر پذیرفته شده.

مادة 16: بورس نماد معاملاتی ناشران پذیرفته شده را بلافاصله پس از اعلام سازمان مبنی بر دریافـتاطلاعات با اهمیت، در مواردزیر متوقف می کند: 

1.در صورتی که سود (زیان) قابل اعمال براساس پیش بینی هاي ارایه شده نسبت به سـود

(زیان) قابل اعمال براساس آخرین پیش بینی افشا شدة سال مالی مربوطه، بیش از 20 درصد تغییر داشته باشد؛

  1. در صورتی که سود (زیان) قابل اعمال براساس عملکرد واقعی نسـبت بـه سـود (زیـان ) قابل اعمال براساس آخرین پیش بینی افشا شدة سال مالی مربوطه بـیش از 20 درصـدتغییر داشته باشد؛
  2. در صورتی که سود (زیان) قابل اعمال براساس اولین پیش بینی ارایـه شـده نسـبت بـهسود (زیان) قابل اعمال براساس آخرین پیش بینی یا عملکرد واقعـی سـال مـالی قبـلبیش از 20 درصد تغییر داشته باشد؛
  3. در صورت خرید یا فروش دارایی ثابت و یا سهام به نحـوي کـه قیمـت تمـام شـدة آنبیش از 20 درصد ارزش مجموع دارایی ها براساس آخـرین اطلاعـات افشـا شـدة ناشـرپذیرفته شده باشد.

تبصره:  تغییرات موضوع بندهاي 1 الی 3، فقط در صورتی که قـدر مطلـق آن بـیش از50 ریال باشد، منجر به توقف نماد معاملاتی می شود. 

مادة 17: در موارد زیر نماد معاملاتی توسط بورس تعلیق می گردد و رفع تعلیق نماد معـاملاتی منـوطبه رفع دلایل تعلیق می باشد: 

  1. در صورتی که بنا به اعلام سازمان حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت هاي مالی ناشر پذیرفته شده، "اظهارنظر مردود" یا "عدم اظهارنظر" ارایه نموده باشد؛
  2. در صورت تعلیق پذیرش طبق دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهـادارتهران.

تبصره: سازمان می تواند جهت پیشگیري از تضییع حقوق سرمایه گـذاران، در شـرایطیکه ابهام اساسی نسبت به شفافیت اطلاعات ناشر وجود داشته باشد یـا حسـباطلاع ناشر مبنی بر وجود اطلاعـات مهـم (بـا اهمیـت) نمـاد معـاملاتی ناشـرپذیرفته شده را تعلیق نماید. 

مادة 18: در صورتی که معاملات اوراق بهادار مظنون به استفاده از اطلاعات  نهانی یا دسـتکا ري قیمـتباشد، بورس می تواند رأساً یا به موجب اعـلام سـازمان نمـاد معـاملاتی اوراق بهـادار را متوقـف نمایـد .

بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی هاي لازم و حداکثر تا پایان روز معاملاتی بعد حسـب مـورد بـهتشخیص بورس یا سازمان خواهد بود. 

مادة 19: بورس باید دلیل توقف نماد معاملاتی را حداکثر تـا پایـان روز کـاري توقـف نمـاد معـاملاتیاطلاع رسانی نماید. همچنین بورس مکلف است حداقل 15 دقیقـه قبـل از بازگشـایی نمـاد معـاملاتیمراتب را به اطلاع عموم برساند. 

 

  فصل ششم: بازگشایی نماد معاملاتی   

مادة 20: بازگشایی نمادهاي معاملاتی ورقه بهادار با اعلام سازمان و طبق شرایط زیر انجام می شود: 

  1. حداکثر دو روز کاري پس از برگزاري مجمع عمومی عـادي ناشـرپذیرفتـه شـده کـهتصمیمات آن تصویب صورت هاي مالی یا تقسیم سود باشد، بدون محـدودیت دامنـۀنوسان؛
  2. حداکثر دو روز کاري پس از برگزاري مجمع عمومی عادي که موضوع آن سایر مـواردغیر از بند 1 باشد، با محدودیت دامنۀ نوسان؛
  3. حداکثر دو روز کاري پس از برگزاري مجمع عمومی فوق العـاده اي کـه تصـمیمات آنمنجر به تغییر سرمایۀ ناشر پذیرفته شده نگردد، با اعمال محدودیت دامنۀ نوسان؛4.حداکثر دو روز کاري پس از برگزاري مجمـع عمـومی و یـا جلسـۀ هیـأت مـدیره درخصوص تغییر سرمایه یا انتشار هرگونه اوراق بهادار دیگـر بـه منظـور تـامین مـالی، بازگشایی نماد طی مهلت مقرر در این بند منوط به افشاي پیش بینی پـس از اعمـالاثرات تغییر سرمایه یا انتشار اوراق بهادار، بدون محدودیت دامنۀ نوسان؛
  1. نمادهاي معاملاتی که به موجب مادة 16 متوقف شده اند، در اولین جلسـ ۀ معـاملاتیپس از افشاي اطلاعات، بدون محدودیت دامنۀ نوسان؛
  2. در صورتی که نماد معاملاتی اوراق بهادار قبل از سررسید پرداخت سود علی الحسـابمتوقف شده باشد، در روز معاملاتی پس از سررسید بازگشایی خواهد شد.

تبصره:  مواعد زمانی جهت بازگشایی نمادهاي موضوع این ماده، در شرایط خـاص وبا دستور مدیرعامل بورس می تواند حداکثر با یک روز تأخیر اعمال گردد. 

مادة 21: در صورت رفع دلایل تعلیق نمادهاي معلق، بازگشایی نماد با اعلام سازمان بـوده و چگـونگیاعمال محدودیت دامنۀ نوسان توسط سازمان تعیین می شود. 

مادة 22: بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته با اعمال یک مرحله پیش گشایش شـروع وبا اجراي حراج ناپیوسته پایان می یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریـق حـراج پیوسـته در زمـانباقیمانده تا پایان جلسۀ معاملاتی و در دامنۀ نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می شود. قیمت مرجع در دورة حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. 

تبصره:  در صورتی که در دورة حراج ناپیوسته معامله اي صورت نپـذیرد یـا بـه دلیـل غیـرعادي ب��دن قیمت کشف شده یا حجم اوراق بهادار معاملـه شـده، معـاملات انجـامشده در دوره حراج ناپیوسته توسط بورس تایید نگردد، به تشخیص بـورس و پـساز اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته موضوع این ماده براي یکبار دیگر قابل تکرار است. به هر ترتیب در صورت عدم کشف قیمت، آخرین قیمـت پایـانی نمـاد معـاملاتی، قیمت مرجع در دورة حراج پیوسته خواهد بود. 

 

  فصل هفتم: دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت و محدودیت  حجمی   

مادة 23: دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت اوراق بهادار و حق تقـدم ، حجـم مبنـاي اوراق بهـادار، محـدودیتحجمی و واحد پایۀ سفارش با پیشنهاد هیأت مدیرة بورس به تأیید هیأت مدیرة سازمان خواهد رسید.

بورس باید 3 روز کاري قبل از اعمال تغییرات موارد فوق، مراتب را اطلاع رسانی نماید.  

تبصرة 1: در مورد اوراق بهاداري که داراي بازارگردان می باشند، دامنۀ نوسـان روزانـه قیمـتطبق مقررات بازارگردانی است. 

تبصرة 2: بورس می تواند به درخواست کارگزار محدودیت حجم هـر سـفارش را جهـت انجـاممعاملات بیشتر از یک میلیون سهم یا حق تقدم اعمال ننماید.  

تبصرة 3: بورس می تواند در عرضه هاي اولیه محدودیت حجم هر سفارش را بـراي کـارگزارانخریدار و فروشنده متناسب با سهمیه هر کارگزار تغییر دهد. 

مادة 24: در صورتیکه حجم معاملات انجام شده در بازار عادي سهم مساوي یا بیشتر از حجـم مبنـاي

شرکت باشد، قیمت پایانی سهم برابر با میانگین موزون قیمت معاملات انجام شـدة نمـاد طـی جلسـۀمعاملاتی در بازار عادي خواهدبود، در غیر این صورت، قیمت پایانی به شرح زیر محاسبه می گردد: 

(تفاوت میانگین موزون قیمت سهام معامله شده نسبت به قیمت پایانی روز قبل * حجم معاملات انجام شده در بازار عادي سهم تقسیم بر حجم مبنا) + قیمت پایانی روز قبل 

تبصره:  قیمت پایانی نمادهاي معاملاتی اوراق مشارکت و حقتقدم سـهام برابـر بـا میـانگینموزون قیمت معاملات انجام شدة نماد طی جلسۀ معاملاتی در بـازار عـادي خواهـدبود. 

 

  فصل هشتم: گره معاملاتی   

مادة 25: گره معاملاتی وضعیتی است که: 

  1. در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداري از صف سفارش خرید یا فـروش در پایـانجلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا براي شرکت هایی با 3 میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا براي سایر شرکت هـا، بـه علـت عـدم تقـارن قیمـت هـايدرخواست خرید و فروش، حداقل به مدت 5 جلسۀ معاملاتی متوالی مورد معامله قـرارنگیرد یـا متوسـط معـاملات روزانـه آن در ایـن دوره (بـه اسـتثناي معـاملات در بـازارمعاملات عمده)، کمتر از 5 درصد حجم مبنا باشد؛
  2. کلیۀ معاملات یک نماد معاملاتی در 5 جلسۀ معاملاتی متوالی در سقف دامنـ ۀ نوسـانروزانۀ قیمت باشد؛
  3. کلیۀ معاملات یک نماد معاملاتی در 5 جلسۀ معاملاتی متـوالی در کـف دامنـۀ نوسـانروزانۀ قیمت باشد.

مادة 26: فهرست شرکت هاي مشمول گرة معاملاتی توسط بورس استخراج و حداکثر تا پیش از شروع روز معاملاتی از طریق سامانۀ معاملات و همچنین سایت رسمی شرکت به اطلاع عموم می رسد. 

مادة 27: مقررات گره معاملاتی در مورد سهام شرکت هایی با سهام پایه کمتر از 150 میلیون سهم بـا

تشخیص مدیرعامل بورس می تواند اعمال نشود. 

مادة 28: براي نمادهاي معاملاتی که بر اساس اعلام بورس مشمول گره معاملاتی می شوند، در ابتداي روز معاملاتی بعد و در مرحلۀ گشایش، با دامنۀ نوسان 2 برابر دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت عادي آن نماد انجام و سپس در حراج پیوستۀ معاملات در دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت انجام می شود. قیمت مرجـع دردورة حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. 

تبصره:        در صورت عدم انجام معامله از طریق حراج ناپیوسته، آخرین قیمت پایـانی نمـادمعاملاتی، قیمت مرجع در دورة حراج پیوسته خواهد بود. 

 

  فصل نهم: تأیید معاملات   

مادة 29: تمامی معاملات اوراق بهادار در بورس، در صورتی قطعیت می یابد که به تأیید بورس برسد. 

مادة 30: مدیرعامل بورس صرفاً در شرایط زیر، می تواند بخشی از معاملات اوراق بهادار را حـداکثر تـا

پایان روز برگزاري جلسۀ معاملاتی تأیید ننماید: 

  1. براساس تقاضاي کارگزار به دلیل وقـوع آن دسـته از اشـتبا هاتی کـه طبـق مقـرراتمصوب هیأت مدیرة سازمان احصاء می شود؛
  2. خطاي معاملاتی متأثر از اشکال سامانۀ معاملات؛
  3. مازاد سهام یا حق تقدم سهام فروختـه شـده بـیش از مقـداري کـه مشـمول تعریـفمعاملات عمده می گردد، از یک کد معاملاتی و طی یک جلسۀ معاملاتی.
  4. تمام معاملات یا صرفاً معاملات بیش از سهمیه، در صورت عدم رعایت سـهمیۀ اعـلام شده براي خرید یا فروش اوراق بهادار؛
  5. سایر موارد طبق قوانین و مقررات.

تبصرة 1:  کلیۀ مدارك و سوابق معاملات تأیید نشده بایـد نگهـداري شـده و حسـبدرخواست به سازمان ارائه گردد. 

تبصرة 2:  عرضـه هـاي اولیـه و عرضـه هـاي سـهام شـرکت هـاي دولتـی در راسـتايخصوصی سازي و معاملۀ آخرین روز حق تقدم استفاده نشده، مشـمول بنـد3 نمی باشند.

مادة 31: در صورتی که ظن دستکاري قیمت یا استفاده از اطلاعات نهانی وجود داشـته باشـد، بـورسمی تواند معاملاتی را که با نوسان غیرعادي قیمت یا حجم غیرعادي انجام شود، تأیید ننماید. 

  فصل دهم: ضوابط کلی معاملات عمده 

مادة 32: معاملات عمده در بازاري مجزا که به همین منظور در سامانۀ معـاملاتی ایجـاد شـده انجـاممی شود. در این معاملات دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت و محدودیت حجمی اعمال نمی شود. 

تبصره:  براي انجام معاملات عمده، نماد سهم در بازار عادي باید باز باشد. 

مادة 33: عرضۀ سهام در معاملات عمده باید به صورت یکجا و از یک کد معاملاتی باشد. 

تبصره:  کد معاملاتی موضوع این ماده می تواند یک کد تجمیعی بـا رعایـت مقـررات مصـوبسازمان باشد. 

مادة 34: براي انجام معاملۀ عمده، کارگزار فروشنده باید درخواست کتبی خود مبنی بر فروش سـهامیا حق تقدم سهام را به همراه اطلاعات و مستندات زیر، در قالب فرمـت اطلاعیـۀ عرضـۀ عمـد ه مصـوببورس ارایه نماید: 

  1. تعداد سهام یا حق تقدم سهام قابل عرضه؛
  2. قیمت پایه؛
  3. تاریخ شروع رقابت؛
  4. نام عرضه کننده به همراه تصویر سفارش فروش؛
  5. شرایط فروش از جمله نقدي یا اقساطی بودن ثمن معامله و در صـورت اقسـاطی بـودننحوة تقسیط و وثایق مورد نیاز؛
  6. مدارکی دال بر مالکیت یا نمایندگی عرضه کننده در انتقال حقوق مالی و غیرمالی سهام یا حق تقدم سهام؛
  7. قرارداد پیشنهادي فروش، درصورت وجود؛
  8. اعلام مهلت تسویه طبق مقررات؛
  9. سایر اطلاعات به درخواست بورس.

تبصره:       اطلاعات موضوع این ماده کتباً توسط فروشنده به کارگزار وي ارایه و پس از تأیید صحت مستندات اخذ شده توسط کارگزار فروشنده به بـورس تحویـلمی گردد. 


35 درخواست عرضۀ سهام یا حقتقدم سهام کمتر از پنج درصد سـهام پایـه  در بـازار معـاملاتعمده، حداقل تا ساعت 10 صبح روز کاري قبل از عرضه بایـد در دبیرخانـۀ بـورس ثبـت و در صـورتتطبیق اطلاعیۀ عرضه عمده با مقررات به تشخیص مدیرعامل بورس، باید حداکثر تا پایان ساعت کاري همان روز از طریق سایت رسمی بورس اطلاع رسانی شود.

مادة 36: درخواست عرضۀ سهام یا حق تقدم سهام به میزان پنج درصد سهام پایـه تـا 50 درصـد آن ،

حداقل تا چهار روز کاري قبل از عرضه و درخواست عرضۀ سهام یا حق تقدم سهام 50 درصد یا بیشـتراز آن نیز حداقل باید 7 روز کاري قبل از عرضه در دبیرخانۀ بورس ثبت و در صـورت تطبیـق اطلاعیـۀعرضه عمده با مقررات به تشخیص مدیرعامل بورس، تا پایان همان روز کاري از طریـق سـایت رسـمیبورس به اطلاع عموم برسد. 

مادة 37: بورس مـی توانـد از انتشـار اطلاعیـۀ عرضـه عمـده  در صـورتی کـه شـرایط اعلامـی توسـطعرضه کننده مغایر اصل منصفانه بودن و شفافیت بازار باشد، خودداري نماید. 

مادة 38: مندرجات اطلاعیۀ عرضه عمده پس از انتشار توسط بورس، قابل تغییر نیسـت . لـذا هرگونـهتغییر مفاد اطلاعیه عرضه عمده به منزله انصراف فروشنده تلقی می شود. 

مادة 39: در صورت انتشار آگهی فروش در جراید، توسط فروشنده، اطلاعـ ات منـدرج در آن نبایـد بـا

اطلاعات ارایه شده به بورس مغایرت داشته باشد. در صورت مغایرت، اطلاعات منتشـر شـده در سـایترسمی بورس مبناي انجام معامله می باشد. 

مادة 40: نماد معاملۀ عمده، حداکثر قبل از یک ساعت پایانی جلسۀ معـاملاتی گشـایش مـی یابـد . در صورتی که به دلایل فنی یا اجرایی، شرایط گشایش نماد در این مهلت مهیا نگـردد، رقابـت بـه جلسـۀ معاملاتی بعد موکول می شود. 

تبصره:  بورس باید مستندات مربوط به دلایل موضوع این ماده را در سوابق خود نگهـدارينماید و حسب مورد به سازمان ارائه نماید. 

مادة 41: حداقل تغییر قیمت مجاز هر سفارش در معاملات عمده مانند بازار عـادي اسـت. مـدیرعاملبورس می تواند حداقل تغییر قیمت مجاز هر سفارش را براي یک معاملۀ عمده تغییر دهد، لـیکن بایـد قبل از شروع جلسۀ معاملاتی بعد، مراتب را به اطلاع عموم برساند. 

مادة 42 در معاملات عمده، هر کارگزار خریدار تنها می تواند در قالب یک سفارش خرید رقابت نمایـد  و امکان شرکت در رقابت توسط یک کارگزار با سفارش هاي مختلف براي چند شخص یـا گـروه وجـودندارد. 

مادة 43: هر کارگزار در یک معاملۀ عمده نمی تواند همزمان در دو سمت عرضه و تقاضا فعالیت نماید. 

مادة 44: در معاملات عمده، تعداد سهام یا حق تقدم سهام هر سفارش خرید باید برابر تعداد سهام یـا

حق تقدم سهام اعلام شده در اطلاعیۀ عرضه عمده باشد. همچنین قیمـت سـفارش هـاي خریـد نبایـدکمتر از قیمت پایه باشد. 

مادة 45: کاهش قیمت سفارش خرید ثبت شده در سامانۀ معاملاتی یا ورود سفارش با قیمتـی کمتـراز بالاترین سفارش خرید ثبت شده در سامانۀ معاملاتی، مجاز نمی باشد و حذف سفارش خریـد ، صـرفاً  در صورت ثبت سفارش خرید با قیمت بالاتر در سامانۀ معاملاتی مجاز است. 

مادة 46: عرضه توسط کارگزار فروشنده تنها در صورتی مجاز است که از زمان ثبت بهتـرین سـفارشخرید در سامانۀ معاملاتی حداقل سه دقیقه گذشته باشد. 

مادة 47: در صورتی که از زمان ثبـت بهتـرین سـفارش خریـد، 15 دقیقـه گذشـته باشـد و سـفارشخریدي با قیمت بالاتر طی این مدت ثبت نشده باشد، و قیمت این سفارش مساوي یا بیشتر از قیمـتپایه باشد، عرضه به بهترین سفارش خرید، از طریق کارگزار فروشنده یا به صـورت خودکـار در سـامانۀمعاملاتی انجام خواهد شد. در هر حال بعد از گذشت 15 دقیقه، ادامۀ رقابت توسط کارگزاران خریـدارمجاز نمی باشد. 

مادة 48: در صورتی که در پایان جلسۀ معاملاتی، زمان ثبت بهترین سفارش خرید ثبت شده قبـل از 

ده دقیقۀ پایانی بوده و قیمت این سفارش مساوي یـا بیشـتر از قیمـت پایـه باشـد عرضـه بـه بهتـرینسفارش خرید، از طریق کارگزار فروشنده یا به صورت خودکار در سامانۀ معاملاتی انجام خواهد شد. 

مادة 49: نحوة             ااجر ي فنی مواد 47 و 48 در سامانۀ معاملاتی توسط بورس تعیین می شود. عدم اقدام

کارگزار فروشنده مطابق روش هاي اجرایی تعیین شده توسط بورس تخلـف محسـوب شـده و موضـوعجهت رسیدگی به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد. 

50 در صورت ثبت سفارش خرید در ده دقیقۀ پایانی بازار، ادامۀ رقابت به جلسۀ معـاملاتی بعـدموکول شده و کارگزار داراي بهترین سفارش خرید موظف است سفارش خود را با بهتـرین  قیمـت روز قبل، در ابتداي جلسۀ معاملاتی بعد وارد سامانه نماید. 

مادة 51: در صورتی که فروشنده به هر دلیلی از انجام معامله منصرف شود، باید قبل از شـروع جلسـۀ

رسمی معاملاتی هر روز، انصراف خود را کتباً از طریق کارگزار فروشنده در دبیرخانۀ بورس ثبت نماید.

در این صورت عرضه انجام نمی شود. در صورت اعلام انصراف پس از شروع جلسۀ معاملاتی، به انصـرافمذکور در آن جلسۀ معاملاتی ترتیب اثر داده نخواهد شد و ملاك تصمیم گیري در این خصوص، زمـانثبت انصراف در دبیرخانۀ بورس خواهد بود. 

مادة 52: در صورتی که به هر دلیلی عرضه کننده از فروش سهام یـا حـق تقـدم سـهامی کـه اطلاعیـۀعرضۀ عمده آن توسط بورس منتشر شده است منصـرف شـود، عرضـ ۀ عمـده هرتعـداد سـهم  از نمـادمعاملاتی که فروشنده از انجام معامله عمدة آن انصراف داده است، توسـط همـان فروشـنده، مسـتلزمدرخواست مجدد کارگزار فروشنده جهت عرضۀ سهام مذکور به بورس و طی تشـریفات معاملـۀ عمـدهحداقل دو ماه پس از انصراف از انجام معامله خواهد بود. 

تبصره:  موضوع انصراف فروشنده جهت رسیدگی بیشتر بـه مرجـع رسـیدگی بـه تخلفـاتارجاع خواهد شد. 

مادة 53: در صورت تداوم معاملات عمده در چندین جلسۀ معاملاتی، تعهـدات فروشـنده و خریـدار وکارگزاران آنها، موضوع این دستورالعمل، در تمامی جلسات معاملاتی مجرا است. 

 

  فصل یازدهم: معاملات عمده شرایطی 

مادة 54: در معاملات عمدة شرایطی، کارگزار خریدار در صـورتی مجـاز بـه ورود سـفارش بـه سـامانۀمعاملاتی است که معادل 3 درصد ارزش سهام یا حق تقدم سهام موضوع معامله براساس قیمت پایـه رابه صورت نقد یا ضمانت نامۀ بانکی بدون قید و شرط به نفع شرکت سپرده گـذاري  مرکـزي  از مشـتريدریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاري مرکزي واریز یا بـه ایـن شـرکت تحویـل دهـد وتأییدیۀ شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به بورس ارایه کند. 


 

تبصره:  در صورتی که کارگزار خریدار قبل از انجام معاملـه، انصـراف کتبـی خـود را از ادامـۀرقابت اعلام نماید یا چنانچه کارگزار خریدار موفق به انجام معامله نگردد، سپردة وي با تأیید بورس مبنی بر عدم مغایرت اقدامات کـارگزار بـا مقـررات در جریـان معاملـهمذکور، حداکثر تا دو روز کاري پس از زمان انصراف یا انجام معاملـه ، توسـط شـرکتسپرده گذاري مرکزي مسترد می شود. 

مادة 55: در صورت پرداخت حصۀ نقدي از سوي خریـدار و ارایـۀ سـند تسـویۀ خـارج از پایاپـاي بـهشرکت سپرده گذاري مرکزي طبق آئین نامۀ معاملات اوراق بهادار در شرکت بورس اوراق بهـادار تهـرانو قطعیت معامله، ثبت معامله در سیستم معاملاتی حداکثر تا پایان روز کاري بعد انجام خواهد شد. 

تبصره:  در صورت خودداري کارگزار فروشنده یا فروشـنده از دریافـت مسـتندات لازم جهـتقطعی شدن معامله، کارگزار خریدار می تواند قرارداد موضوع بند 7 مـاد ة 34 کـ ه بـهامضاي خریدار رسیده است را به همراه سـایر وثـایق و مـدارك لازم مـورد اشـاره دراطلاعیۀ عرضه عمده، جهت ثبت در سوابق به شرکت سپرده گذاري مرکـزي ارایـه ورسید دریافت نماید. 

مادة 56: در خصوص معاملۀ عمدة شرایطی، کارگزار خریدار بایـد حـداکثر تـا پایـان وقـت اداري روزکاري بعد از معامله، اسامی خریداران به همراه تعداد و درصد قابل تخصیص به آنان و همچنین دستور خرید دریافت شده را به بورس ارایه نماید. کارگزار خریدار نمی تواند پس از مشخص شدن برندة رقابت و قبل از تسویه، نسبت به تغییر اسامی خریداران اعلامی به بـورس و درصـد قابـل تخصـیص بـه آنهـامبادرت نماید. 

تبصره:  تغییر درصد سهام قابل تخصیص بین خریـداران متعـدد اعلامـی بـا موافقـت آنـان وفروشنده و تأیید بورس امکان پذیر است. 

مادة 57: ضوابط کلی معاملات عمده، در خصوص معاملات عمدة  شرایطی نیز لازم الاجرا می باشد. 

 

  فصل دوازدهم: معاملات حق تقدم خرید سهام   

مادة 58: دارندة گواهی حق تقدم خرید سهام که مایل به فـروش حـق تقـدم  خـود مـی باشـد ، در دورة

پذیره نویسی به شرکت هاي کارگزاري مراجعه و نسبت به تکمیل درخواسـت فـروش و تحویـ ل گـواه ی حق تقدم خرید سهام به کارگزاري، اقدام می نماید. 

59: ابر ي خریدار حق تقدم خرید سهام در بورس، "گواهینامـۀ نقـل و انتقـال حـق تقـدم" صـادرخواهد شد و معاملات دست دوم بر مبناي گواهینامۀ مذکور انجام می شود. 

مادة 60: گواهینامۀ نقل و انتقال صادره براي خریدار حـق تقـدم  سـهام در بـورس ، نشـان دهنـد ة کـل

حق تقدم هاي تحت تملک خریدار است. در صورتی که خریدار، داراي گواهی حق تقدم خریـد آن سـهمنیز باشد، کارگزار مکلف است گواهی مزبور را قبل از ارائه گواهینامۀ نقل و انتقال حق تقدم، از خریـداردریافت کند. 

مادة 61: دارندة حق تقدم خرید سهام در صورت یکه مایل به پذیره نویسی سهام جدید باشـد، بـا تأدیـهمبلغ پذیره نویسی و طی کردن فر آیند آن جهت تبدیل حق تقدم به سـهم اقـدام مـی نمایـد و کـارگزارمربوطه و بورس در این خصوص مسئولیتی نخواهند داشت. 

مادة 62: در صورتی که دارندگان حق تقدم خرید سهام، وجه پذیره نویسی را در مهلت تعیین شـده بـهحساب بانکی که در اعلامیۀ پذیره نویسی ناشر پذیرفته شده قید شده است، تأدیه ننماینـد ، حـق تقـدم  آنها در حکم "حق تقدم استفاده نشده" تلقی خواهد شد. 

مادة 63: ناشر پذیرفته شده موظف است پس از پایان مهلت پذیره نویسی دارندگان حق تقدم، تعداد و

مشخصات حق تقدم استفاده نشده را به شـرکت سـپرده گـذاري مرکـزي اعـلام نما  یـد. در هـر صـورتمسئولیت اعلام مشخصات افرادي که از حق تقدم خود استفاده نکرده اند و تعیـین تعـداد آن بـه عهـدة ناشر پذیرفته شده است. 

مادة 64: شرکت سپرده گذاري مرکزي تمام حق تقدم هاي استفاده نشده را به یک کد معاملاتی منتقل می نماید و تعداد و کد معاملاتی آن را به ناشر پذیرفته شده، سازمان و بورس اعلام می کند. 

مادة 65: هیأت مدیرة ناشر پذیرفته شده باید حداکثر تـلاش خـود را در خصـوص فـروش حـق تقـدماستفاده نشده به بهترین قیمت انجام دهد. 

تبصره:  در صورتی که به تشخیص مدیرعامل بورس، مفاد این ماده رعایـت نشـود، در جهـتحمایت از حقوق سهامداران ناشر پذیرفته شده، وي می تواند نسـبت بـه عـدم تأییـد تمام یا قسمتی از معاملات مذکور اقدام نماید. 

مادة 66: کارگزار خریدار حق تقدم استفاده نشده، موظف است وجه پذیره نویسی حق تقـدم  خر یـداري

شده را همزمان با تسویۀ وجه معاملۀ حق تقدم به شرکت سپرده گذاري مرکـزي واریـز نمایـد . شـرکتسپرده گذاري مرکزي، وجوه حق تقدم استفاده نشده را به کارگزار فروشنده پرداخـت نمـوده و کـارگزارفروشنده مکلف است وجوه مذکور را به حساب ناشر پذیرفته شده واریز نماید. 

مادة 67: سایر ضوابط مربوط به دادوستد حق تقدم خرید سهام، مشابه ضوابط حاکم بر معاملات سهام می باشد. 

 

  فصل سیزدهم: معاملات اوراق مشارکت    

مـادة 68: عرضـۀ اولیـۀ اوراق مشـارکت در بـورس، منـوط بـه پــذیرش و درج ایـن اوراق براسـاس دستورالعمل پذیرش و سایر مقررات مربوط به بورس است. 

مادة 69: به منظور عرضۀ اولیۀ اوراق مشارکت، کارگزار عرضه کننده باید حـداقل 5 روز کـاري قبـل از 

آغاز دورة ثبت سفارش، گزارشی حداقل شامل قیمـت اوراق مشـارکت، تعـداد اوراق مشـارکت، تـاریخشروع و پایان دورة ثبت سفارش  را مطابق فـرم بـورس پـس از تأییـد ناشـر پذیرفتـه شـده  و کـارگزارعرضه کننده به بورس ارسال نماید. بورس در صورت موافقت با عرضۀ اولیه، این اطلاعات را در اطلاعیـۀعرضۀ اولیۀ اوراق مشـارکت،  قیـد نمـوده و حـداقل 2 روز کـاري قبـل از  دورة ثبـت سـفارش منتشـرمی نماید. 

مادة 70: معاملات اوراق مشارکت در بورس، از زمان عرضۀ اولیه تا سررسید، منوط به داشـتن حـداقلیک بازارگردان است. بازارگردانی اوراق مشارکت براساس دستورالعمل بازارگردانی انجام می شود. 

مادة 71: در صورتی که ناشر پذیرفته شده براي اولین بار اوراق مشارکت را عرضـه مـی نمایـد، مکلـف

است قبل از عرضه، تعهدنامۀ سپرده گذاري اوراق مشارکت را تکمیل و به شرکت سپرده گذاري مرکـزيو بورس تحویل دهد. 

تبصره:  در اطلاعیۀ عرضۀ اولیۀ اوراق مشـارک ت، نماینـدگی بلاعـزل ناشـر پذیرفتـه شـده  در سپرده کردن اوراق مشارکت قید می شود. 

مادة 72: در صورتی که اوراق مشارکت قبلاً و از طرق دیگر عرضه شده باشد، هیـأت پـذیرش حـداقل

تعداد اوراق مشارکت جهت سپرده شدن اوراق نزد شرکت سپرده گذاري مرکـزي را تعیـین مـی نمایـد .

معاملۀ اوراق مشارکت در این حالت منوط به سپرده شدن حداقل تعیین شده طـی مهلتـی اسـت کـهتوسط هیأت پذیرش تعیین شده است. 

73: در عرضۀ اولیۀ اوراق مشارکت، کارمزد خرید و فروش به عهدة ناشر پذیرفته شده است. 

مادة 74: ناشر پذیرفته شده مکلف است با عقد قرارداد با متعهد خرید، مابـه التفـاوت اوراق مشـارکتثبت شده و عرضه شده در دورة ثبت سفارش را به متعهد خریـد واگـذار نمایـد. تسـویۀ ایـن بخـش ازمعاملات، به شکل خارج از پایاپاي می باشد. 

مادة 75: دورة ثبت سفارش حداکثر 3 روز کاري است. کارگزاران موظفنـد، سـفارش هـاي دریـافتی از

مشتریان را براساس اولویت زمانی دریافـت سـفارش در دورة ثبـت سـفارش و بـا قیمـت اسـمی اوراقمشارکت، وارد سامانۀ معاملاتی کنند. 

تبصرة 1:  سفارش هاي خرید باید با کد معاملاتی مشتري ثبت شود و ثبت سفارش هـا بـا کـدگروهی مجاز نیست. 

تبصرة 2:  سفارش هاي ثبت شده در دورة ثبت سفارش قابل اصلاح یـا حـذف هسـتند، لـیکنپس از پایان این دوره، ورود، حذف یا اصلاح سفارش ها مجاز نیست. 

تبصرة 3:  واحد پایۀ سفارش، حداقل و حداکثر حجم هر سفارش و زمان ورود سـفارش هـا دردورة ثبت سفارش براي هر عرضه اولیه توسط بورس تعیـین و قبـل از شـروع دورةثبت سفارش از طریق سایت رسـمی بـورس و سـامانۀ معـاملاتی بـه اطـلاع عمـومخواهد رسید. 

مادة 76: در صورتی که حجم کل سفارشات ثبت شده در هر زمان برابر بـا کـل اوراق مشـارکت قابـلعرضه در عرضۀ اولیه باشد بورس نماد معاملاتی اوراق مشارکت را متوقف نمـوده و اوراق مشـارکت بـهخریداران تخصیص می یابد.  

مادة 77: کارگزار فروشنده در پایان هر روز از دورة ثبت سفارش نسبت به عرضـۀ  اوراق مشـارکت بـهمیزان سفارشات خرید ثبت شده در سامانه معاملاتی اقدام خواهد نمود.  

مادة 78: اگر در پایان دورة ثبت سفارش، سفارش هاي ثبت شده کمتر از اوراق مشارکت عرضـه شـده

باشد، ثبت سفارش حداکثر یک دوره با درخواست ناشر پذیرفته شده و موافقت بورس و با رعایت مـادة

17 دستورالعمل ثبت و عرضۀ عمومی اوراق بهادار، تمدید می شود. 


79: در صورتی که حجم کل سفارش هاي ثبت شده در پایان دورة ثبت سـفارش کمتـر از تعـدادکل اوراق مشارکت عرضه شده باشد، متعهد خرید مکلف به ورود سفارش خرید بـراي ب��قیمانـدة اوراقخواهد بود. 

تبصره:  متعهــد خریــد 30 روز فرصــت دارد تــا فهرســت تخصــیص اوراق مشــارکت بــینسرمایه گذاران را به بورس ارایه نماید. 

مادة 80: معاملۀ اوراق مشارکت پذیرفته شده در بـورس، صـرفاً در بـورس قابـل انجـام اسـت . مبنـايپرداخت سود و اصل مبلغ اوراق مشارکت در سررسید، فهرست دارندگان اوراق مشـارکت نـزد شـرکتسپرده گذاري مرکزي است. 

مادة 81: محدودیت دامنۀ نوسان روزانـ ۀ قیمـت از اولـین روز کـاري  بعـد از عرضـۀ اولیـه، روي نمـادمعاملاتی اوراق مشارکت اعمال خواهد شد. 

مادة 82: خریداران و فروشندگان اوراق مشارکت، با مراجعه به کارگزاران و تکمیل فرم هـاي سـفارشخرید یا فروش، نسبت به خرید و فروش اوراق مشارکت اقدام می کنند. سفارش هاي دریافتی از طریـقکارگزاران وارد سامانۀ معاملات می شود و براساس اولویت قیمت و زمان، معاملات آن انجام می شود. 

مادة 83: قیمت خرید و فروش اوراق مشارکت براساس عرضه و تقاضاي بـازار در بـورس تعیـین و بـه

صورت درصدي از ارزش اسمی اوراق مشارکت و با احتساب دو رقم اعشار بر مبناي فرمـول زیـر اعـلاممی شود. 

ارزش پیشنهادي  قیمت پیشنهادي (درصد)  =  100  ×  ارزش اسمی 

 

 

مادة 84: خریدار اوراق مشارکت ملزم است علاوه بر قیمت خرید اوراق مشارکت، سـود انباشـته اوراقمزبور (سود بین دو موعد سررسید که در امید نامۀ اوراق قید شده است) و هزینه هاي معـاملاتی را نیـزپرداخت نماید. 

مادة 85: در صورت وجود اطلاعات مهـم در بـازار اوراق مشـارکت، بـورس یـا سـازمان حسـب مـوردمی تواند نماد معاملاتی مربوطه را طبق مقررات متوقف و پس از انتشار اطلاعات نسـبت بـه بازگشـایینماد اقدام نماید. دامنۀ نوسان روزانه قیمت در روز بازگشایی نماد اعمال نخواهد شد. 

86: ضامن، بازارگردان یا بازار ساز مکلف است در راستاي ایفاي تعهـدات خـود مبنـی بـر خریـداوراق، به ترتیبی که در بیانیۀ ثبت مشخص شده است نسبت به ورود سفارش هاي خریـد لازم و حفـظآن طی دورة معاملاتی اقدام نماید. 

مادة 87: معاملۀ بیش از یک درصد از کل اوراق منتشره یـک ناشـر، در چهـارچوب ضـوابط معـاملاتعمده قابل انجام است. 

مادة 88: تسویۀ وجوه معاملات اوراق مشارکت توسط شرکت سپرده گذاري مرکـزي و یـک روز کـاريبعد از انجام معامله (T+1) صورت می گیرد. این شرکت براي خریدار و فروشنده گواهی نقـل و انتقـالاوراق مشارکت صادر می نماید. 

مادة 89: سایر مقررات مربوط به نحوه دریافت سفارش خرید و فروش اوراق و سایر مقررات مربـوط از

جمله احراز هویت مشتري دریافت کد معاملاتی و غیره مشابه ضوابط حاکم بر معاملات سـهام در ایـندستورالعمل می باشد. 

 

  فصل چهاردهم: شرایط دریافت و اجراي سفارش ها توسط کارگزاران   

مادة 90: مسئولیت احراز هویت مشتري بر عهدة کارگزار اسـت . کـارگزار بایـد جهـت انجـام معـاملاتاوراق بهادار در بورس، مطابق مقررات  از جمله مقـررات  مبـارزه بـا پولشـویی و سـایر مقـررات مـرتبط، نسبت به احراز هویت و شناسایی مشتریان به شرح زیر اقدام نماید: 

 

الف) احراز هویت و شناسایی شخص حقیقی: 

  • 1-اخذ اصل مدرك شناسـایی مشـتري شـامل شناسـنامه و کـارت ملـی و در مـورداشخاص خارجی، گذرنامۀ معتبر و نگهداري کپی مصدق تمـامی صـفحات مـداركمزبور؛
  • 2-اخذ اطلاعات در مورد آدرس محل سکونت و کار؛
  • 3-اخذ اطلاعات در مورد حساب بانکی مرتبط با معاملات اوراق بهادار مشتري؛
  • 4-اخذ اطلاعات در مورد حجم معاملات قبلی مشتري؛
  • 5-اخذ اطلاعات در مورد هدف از انجام معاملات اوراق بهادار.

ب) احراز هویت و شناسایی شخص حقوقی: 

  • 1-اخذ اطلاعات در خصوص اساسنامه، شرکت نامه، آگهی روزنامۀ رسمی در خصـوصتأسیس و آخرین تغییرات آن، آگهی آخرین تغییرات مـدیران و صـاحبان امضـايمجاز، ترکیب سهامداران، مالکان یا شرکاء بالاي ده درصد، مؤسسان، اعضاي هیأت مدیره و مدیر عامل، بازرسان، حسابرسان و نشانی اقامتگاه آنان؛
  • 2-اخذ اطلاعات مربوط به حساب بانکی مرتبط با معاملات اوراق بهادار؛
  • 3-اخذ اطلاعات در مورد حجم معاملات قبلی؛
  • 4-اخذ اصل مدرك شناسایی صاحبان امضاي مجاز شامل شناسنامه و کـارت ملـی ونگهداري کپی مصدق تمامی صفحات مدارك مذکور.

تبصرة 1:  کلیۀ مستندات اخذ شدة موضوع این ماده باید توسط کارگزار برابر با اصل شوند. 

تبصرة 2:  کلیۀ اطلاعات موضوع این ماده براساس فرم تهاي ابلاغی بورس اخذ خواهد شد. 

مادة 91: کارگزاران مکلف به ثبت و نگهداري مدارك مربوط به سوابق شناسایی مشتریان و اطلاعـات،مستندات و سوابق مربوط به معاملات می باشند. 

تبصرة 1:  اسناد مربوط باید به گونـه اي ثبـت و نگهـداري شـود کـه امکـان ارایـۀ آن حسـبدرخواست سازمان و بورس وجود داشته باشد. 

تبصرة 2:  کارگزاران مکلفند علاوه بر مفاد ایـن مـاده، الزامـات منـدرج در مقـررات از جملـهمقررات مبارزه با پولشویی در خصوص نگهداري و امحاء اسناد را رعایت نمایند. 

مادة 92: در صورتی که مشتري از ارایۀ اطلاعات و مدارك مورد نظر موضوع مادة 90 امتنـاع کنـد یـا

کارگزار اطلاعاتی برخلاف اطلاعات ارایه شده توسط مشتري احراز نماید، بایـد از انجـام معاملـه بـرايمشتري خودداري کند. 

مادة 93: کارگزاران باید نسبت به نظارت مستمر بر مشتریان خود و تعیین اهداف سرمایه گذاري آنهـابه منظور اطمینان از انطباق عملیات و معاملات آنها با اطلاعات جمع آوري شده اقدام نمایند. 

مادة 94: کارگزار موظف است براي دریافت درخواست مشتریان از فـرم هـ اي کاغـذي یـا الکترون یـک، طبق فرمت بورس استفاده کند. 


 

تبصره:  دریافت درخواست مشتریان به صورت الکترونیـک اعـم از تلفنـی، فکـس، اینترنـت وسایر روش ها باید براساس دستورالعمل مصوب هیئت مدیره سازمان صورت گیرد. 

مادة 95: کارگزاران نمی توانند از دریافت درخواست هاي مشتریان که با رعایت مقررات ارایه مـی شـود،خودداري نمایند. 

مادة 96: کارگزاران مکلفند از دفاتر ثبت سفارش مورد تأیید سـازمان  اسـتفاده نما ینـد . سـفارش هـاي

مشتریان به ترتیب زمان دریافت، در این دفاتر ثبت می شود. در این دفتر باید استانداردهاي وضع شده توسط سازمان در خصوص ثبت و ااجر ي درخواست هاي مشتریان رعایـ ت شـود . کـارگزارانی مجـاز بـهاستفاده از کد معاملات گروهی و ثبت سفارش هاي گروهی هسـتند کـه مقـررات موضـوع ایـن مـاده رارعایت نمایند. 

مـاد ة 97: کـارگزاران در دریافـت سـفارش هـا از وکیـل یـا نماینـدة قـانونی مشـتریان بایـد مقـرراتدستورالعمل انجام معاملات وکالتی را رعایت نمایند. 

مادة 98: کارگزاران مجاز به تغییر کد معاملاتی سفارشات ثبت شده در سامانۀ معاملاتی نمی باشند. 

مادة 99: ورود سفارش با اعتبار زمانی پایان روز، پس از پایان آخرین جلسۀ رسـمی معـاملاتی روزانـهمجاز نمی باشد. 

مادة 100: کارگزاران موظفند سفارش مشتریان را همواره با رعایت صرفه و صلاح ایشان اجرا نمایند. 

مادة 101: در صورتی که اجراي سفارشات مشتریان منجر به نقض مقررات، دستکاري بازار یـا معـاملات

متکی به اطلاعات نهانی گردد کارگزار مکلـف اسـت از اجـراي سـفارش مشـتریان خـودداري نمـوده ومراتب را به سازمان و بورس گزارش دهد.  

 

  فصل پانزدهم: ضوابط انتقال سهام به کارکنان شرکت ها در عرضه اولیه    

مادة 102: انتقال سهام به کارکنان ناشـر  پذیرفتـه شـده در عرضـه هـاي اولیـه کـه مشـمول معـاملاتترجیحی نباشد بنابر مفاد این فصل صورت می پذیرد. 

مادة 103: کارگزار مکلف است بر اساس نامه مدیر عامل ناشر پذیرفته شـده موضـوع انتقـال، حـداقلاطلاعات زیر را دریافت نماید: 

  • 1-نام شرکت و تعداد سهام موضوع انتقال؛
  • 2-مصوبه هیأت مدیره ناشر پذیرفته شده؛
  • 3-لیست کامل اسامی و مشخصات کارکنان ناشر پذیرفته شده که قرار است بـه ایشـانسهام تخصیص یابد؛
  • 4-سفارش فروش سهامدار یا سهامداران عرضه کننده.

مادة 104: کارگزار طی یک روز معاملاتی و حداکثر تا پایان روز کاري پنجمین جلسه رسمی معاملاتی پس از عرضه اولیه اقدام به ��خصیص سهام به یک کد واسط می کند. انتقال سهام از کد واسـط  بـه کـدمالکیت هر یک از کارکنان ظرف مهلتی که توسط مدیر عامل بورس تعیین می شود و حـداکثر 30 روز کاري پس از تخصیص به کد واسط می باشد، امکان پذیر است. 

مادة 105: در صورتی که به هر دلیل امکان انتقال سـهام بـه کـد معـاملاتی برخـی از کارکنـان ناشـر 

پذیرفته شده در مهلت مقرر وجود نداشته باشد، سهام به کد فروشنده بازگردانده می شود. 

مادة 106: قیمت تخصیص سهام به کد واسط معادل قیمت میانگین وزنی معاملات روزانۀ سـهام ناشـر پذیرفته شده طی روزي است که تخصیص سهام به کد واسط در آن روز انجام شده است. 

مادة 107: تعداد سهام قابل واگذاري به کارکنان، حداکثر معادل 5% کـل سـهام ناشـر  پذیرفتـه شـده

خواهد بود. چنانچه افزایش سرمایه ناشر پذیرفته شده در جریان ثبت باشد، مجموع سرمایه ثبت شده و افزایش سرمایه در جریان ثبت، مبناي تعیین 5% فوق قرار خواهد گرفت. 

مادة 108: تعداد سهام تعیین شده جهت واگذاري به اشخاص موضوع این دسـتورالعمل جـزء سـهمیهخرید کارگزار خریدار در عرضه اولیه نمی باشد. 

 

  فصل شانزدهم: ضوابط معامله ترجیحی    

مادة 109: معامله ترجیحی، انتقال سهام شرکت هاي دولتی به کارکنان همان شرکت یا سایر اشـخاصحقوقی به منظور اجراي برنامه هاي خصوصی سازي است و بـا  نـرخ  و شـرایط  تعیـین شـده در مصـوبهمرجع ذیصلاح جهت تصمیم گیري در این خصوص انجام می شود.  

مادة 110: کارگزار جهت انجام معاملات ترجیحی باید درخواست انجام معاملـه ترجیحـی را بـه همـراهنامه سازمان خصوصی سازي که حاوي حداقل اطلاعات زیر است به بورس ارائه نماید: 

  • 1-نام ناشر پذیرفته شده و تعداد سهام موضوع انتقال؛
  • 2-قیمت انتقال؛
  • 3-نام عرضه کننده و کد معاملاتی وي؛
  • 4-اسامی کارکنان یا اشخاص حقوقی.

تبصره:  مسئولیت صحت و سقم اطلاعات ارائه شده یا میزان سهام قابل تخصیص به هر یک از اشخاص بر عهده بورس یا کارگزار نم یباشد. 

مادة 111: کارگزار اقدام به انتقال سهام به کد ترجیحی در خارج از جلسه رسمی معـاملاتی و در بـازار

عادي سامانه معاملاتی می کند. انتقال سهام از کد ترجیحی به کد معاملاتی هر یک از کارکنـان ظـرفمدت حداکثر 30 روز کاري پس از انتقال به کد ترجیحی، امکان پذیر است. 

 

  فصل هفدهم: ضوابط معاملات چرخشی    

مادة 112: انجام معاملات چرخشی به نحوي که تا پایان جلسـه رسـمی معـاملاتی، وضـع یت مالکیـتطرفین معامله در خصوص تمام یا بخشی از اوراق بهادار موضوع معامله تغییر ننماید در بـورس ممنـوعاست و بورس معامله مذکور را تایید نخواهد کرد. 

مادة 113: در صورتی که این معاملات سهواً انجام شوند، کارگزار مکلـف اسـت مراتـب را بلافاصـله بـهمدیر عامل بورس اطلاع دهد؛ به هر ترتیب بورس این معاملات را تأیید نخواهد کرد. 

مادة 114: چنانچه کارگزار از اعلام مراتب به بورس خودداري نماید یا بـورس انجـام معاملـه را سـهويتشخیص ندهد، پرونده کارگزار متخلف براي رسیدگی به مراجع رسیدگی به تخلفات ارجاع می شود. 

مادة 115: در صورتی که بورس تشخیص دهد انجام یک معامله بصورت مسـتقیم یـا غیرمسـتقیم طـییک دورة زمانی منجر به تغییر مالکیت نشود و این معامله با هدف شناسایی سود (زیـان ) انجـام شـدهباشد موظف است از تأیید آن خودداري نماید.  

 

  فصل هجدهم: سایر مقررات    

مادة 116: محاسبۀ کارمزدهاي معاملات برمبناي معاملات، به ترتیبـی کـه در سـامانۀ معـاملاتی ثبـتشده است، صورت می گیرد. 

مادة 117: در خصوص معاملات برخط اوراق بهادار مفاد "دستورالعمل معاملات برخط اوراق بهـادار دربورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران " نیز، علاوه بر مفاد این دستورالعمل لازم الاجراست. 

مادة 118: نرخ هاي خدمات و کارمزدهاي بورس از معاملات و نحـوة وصـول آن بـا رعایـت سـقف هـاي

مصوب هیأت مدیرة سازمان، توسط هیأت مدیرة بورس تصویب و اعمال می گردد. 

مادة 119: در صورت پذیرش سهام شرکت هایی که در خصوص مالکیت سهام آن، محـدودیت مقرراتـییا اساسنامه اي وجود دارد، بورس موظف است محدودیت هاي مذکور را براساس مقررات و در چـارچوبامکانات عملیاتی خود کنترل نماید. 

مادة 120: کلیۀ مواردي که مطابق ایـن دسـتورالعمل بایـد توسـط بـورس اعـلام شـود و کلیـۀ مـوارد

اطلاع رسانی که مطابق این دستورالعمل الزامی می باشد از طریق سـایت رسـمی بـورس انجـام خواهـدگرفت. 

مادة 121: فقط اوراقی در بورس قابل معامله هستند که نزد شرکت سپرده گذاري مرکزي سـپرده شـدهو گواهی نقل و انتقال براي آن صادر شده باشد. 

مادة 122: بورس مکلف است بر محاسبات شاخص هـاي تعریـف شـده در سـامانه معـاملات، محاسـبهقیمت هاي پایانی و تنظیمات سامانه معاملات بصورت مستمر نظارت نماید و در صورت لزوم موارد را از مدیریت سامانه معاملات پیگیري نماید.  

مادة 123: از تاریخ لازم الاجرا شدن این دستورالعمل، مقررات مشروحۀ زیر و کلیـۀ مقـررات و ضـوابطمغایر با این دستورالعمل لغو می شود: 

  • 1-دستورالعمل اجرایی معاملات عمده نوع اول و دوم مصوب 25/11/1382 هیأت مـدیرة

    سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران؛

  • 2-دستورالعمل عرضۀ اولیه و دادوستد دست دوم اوراق مشـارکت در بـورس اوراق بهـادارمصوب 12/6/1384 هیأت مدیرة سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران؛
  • 3-دستورالعمل اجرایی دادوستد گواهینامۀ حق تقدم خرید سهام در دورة پذیره نویسی در بورس اوراق بهادار مصوب 12/6/1384 هیأت مـدیرة سـازمان کـارگزاران بـورس اوراقبهادار تهران؛
  • 4-دستورالعمل اجرایی توقف نماد معاملاتی اوراق بهادار مصوب 16/7/1384 هیأت مدیرة

    سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران؛ 

  • 5-چارچوب انتقال عملیات و فعالیت هاي اجرایی سـازمان کـارگزاران بـورس اوراق بهـادارتهران به بورس اوراق بهادار تهران (شرکت سهامی عام) مصـوب 29/11/1385 هیـأت

    مدیرة سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران؛ 

  • 6-مصـوبۀ مربـوط بـه نحـوة انجـام معـاملات عمـدة سـازمان خصوصـی سـازي در کلیـۀ واگذاري هاي سهام توسـط آن سـازمان در معـاملات عمـدة مصـوب 3/5/1386 هیـأتمدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار؛
  • 7-دستورالعمل رفع گره هاي معاملاتی مصوب 14/6/1386 هیأت مدیرة سازمان بـورس واوراق بهادار؛
  • 8-مصوبۀ اخذ تضمین در معاملات عمدة مصوب 9/10/1386 هیأت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار.
  • 9-دستورالعمل انتقال سهام بـه کارکنـان شـرکت تـازه پذیرفتـه شـده در بـورس مصـوب

11/3/1383 شوراي  بورس.

فصل نوزدهم:  پذیره نویسی اوراق بهادار به قیمت ثابت در بورس اوراق بهادار تهران1 

 

مادة 124 : پذیره نویسی اوراق بهادار در بورس براساس مجـوز صـادره از سـازمان و مفـاد بیانیـۀ ثبـتانجام خواهد شد. درخصوص اوراق بهاداري که مجوز انتشار آن توسط بانک مرکـزي جمهـورياسلامی ایران صادر می گردد، شرایط تعیین شده در مجوز آن بانک ملاك خواهد بود. 

تبصره : درخصوص سهام و حق تقدم سهام، پذیره نویسی صرفاً درخصـوص سـهام جدیـد شـرکت هـايپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در آن بورس امکان پذیر است. 

مادة 125 : کارگزار عرضه کننده مکلف است حداقل 7 روز کاري قبل از زمان عرضۀ پیشـنهادي خـود،مدارك و اطلاعات زیر را به بورس ارایه نماید: 

  • 1- تاییدیۀ شرکت سپرده گذاري مرکزي مبنی بر سپرده شدن کل اوراق مورد پذیره نویسی
  • 2- بیانیۀ ثبت حسب مورد
  • 3- اعلامیۀ پذیره نویسی

                                                

١الحاقی به دستورالعمل اجرائی نحوة انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، مصوب مورخ 13/09/1389 

  • 4- اعلام شرایط در نظر گرفته شده براي کارگزاران خریدار در خصوص امکانات آنها و یـا زمـانتوزیع اوراق در شبکۀ داخلی کارگزاران
  • 5- اطلاعات و مدارکی که کارگزاران خریدار در زمان پذیره نویسی باید از خریـداران اخـذ و بـهناشر ارایه نمایند، از قبیل مشخصات هویتی خریداران و شماره حساب بانکی
  • 6- سایر اطلاعات به تشخیص بورس

مادة 126 : بورس حداقل 3 روز کاري قبل از شروع پذیره نویسی نسـبت بـه انتشـار اطلاعیـۀ عرضـه وبیانیۀ ثبت حسب مورد اقدام خواهد کرد. 

مادة 127 : در روز اول پذیره نویسی نماد اوراق بهادار توسط بـورس بـه نحـوي گشـایش مـی یابـد کـهسفارشات با قیمت معین مندرج در اطلاعیۀ عرضه، قابل ورود بـه سـامانه معـاملاتی باشـد. در پذیره نویسی واحد پایه سفارشات و محدودیت حجمی منطبق با شـرایط منـدرج در اطلاعیـهعرضه تعیین می گردد. تنظیمـات سـامانۀ معـاملاتی از جملـه قیمـت، واحـد پایـۀ سـفارش ومحدودیت حجمی توسط بورس تعیین و اعلام خواهد شد. 

مادة 128: کارگزاران پس از گشایش نماد، امکان ورود سفارش خرید را طـی دورة مشـخص شـده دراعلامیۀ پذیره نویسی به سامانه معاملات خواهند داشت. سـفارش هـاي خریـد بایـد بـا شـرایطمندرج در ا طلاعیۀ عرضه مطابقت داشته باشند. بورس می تواند سفارش هایی را که بـا شـرایطمزبور منطبق نیست حذف نماید. 

مادة 129 : پس از فروش تمام اوراق بهادار قابل عرضه، نماد معاملاتی مربوطه متوقف می شود. 

تبصره : در صورتی که در پایان مهلت پذیره نویسی، کـل ا وراق بهـادار قابـل عرضـه خریـداري نگـردد،متعهد پذیره نویس طبق اعلامیۀ پذیره نویسی مکلف بـه خریـد اوراق بهـادار خریـداري نشـدهخواهد بود.  

مادة 130: در صورتی که حجم خریدهاي یـک کـارگزاري بصـورت گروهـی بـه میزانـی باشـد کـه بـهتشخیص بورس، تخصیص آن نیاز به زمان بیشتري داشته باشـد، بـورس مـی توانـد بـا رعایـتمقررات و مهلت هاي قانونی پذیره نویسی با افزایش زمان تخصیص حـداکثر تـا 10 روز پـس ازپایان پذیره نویسی، موافقت نماید. 

 

 

 

 

بورس کالامعاملات آنلاین اکسیرمعاملات آنلاین قدیممعاملات آفلاینسهام عدالتثبت نام غیر حضوریاحراز هویت غیر حضوری